Thursday, August 27, 2009

tadi saya makan mcd.
oh burger belum makan lagi.
air dan fries sahaja.
lazat bila bulan puasa.
hari biasa rasa pun biasa2.
hehe.
makan sorok2 dalam bilik bukan pantry.
macam pantry.
ada sink.
tapi real pantry ada.
kat dalam opis.
jadi ini kira bukan pantry.
sebab ia di luar opis.
depan toilet.
ceritanya lain.
tutup pintu.
makan laju2.
macam orang salah.
kerusi pun takde.
tengok keliling.
atas bawah.
cctv ke.
macam bangang.
sejurus keluar selisih dengan bos.
dia tanya dah makan?
saya tengah bangang.
so saya gelak.
hahahahahahaha
gelak dah kantoi.
sambil jalan.
memang lurus macam pembaris.
itu namanya gurauan.
boleh guna bila bulan ramadhan.
kenapa yang tulus sangat?
adoi..
saya memang kena belajar etika komunikasi sosial.
terlampau polos.
mana la bos tau saya makan.
dia berkomunikasi.
saya berkongsi.
haih.
kisah silam lagi.
bulan puasa jugak.
masa tu mama konon nak mastautin kedah.
konon tak nak balik labu dah.
saya belajar lagi.
kat uitm shah alam.
sebaik.
ada alasan tak payah balik sane.
yang tinggal kat rumah.
abang saya.
bila saya cakap abang saya.
ia akan refer pada abang yang pertama sahaje.
maka dalam blog ni.
abang saya = abang no 1.
yang lain saya mesti saya akan state yang mana.
keje dia cuma kutip besi dan jual.
tu je.
cukup la untuk dia makan.
cuti semester.
saya balik labu.
yang ada cuma duit tambang.
betul2 duit tambang.
entah2 duit tu pun pinjam.
dah tak ingat pun.
sampai rumah.
abang saya dan seorang kawan dia tumpang tido.
ok la.
saya tak pandai bising pun.
janji tak kacau sudah.
memang tak kacau pun.
mungkin dia pelik tengok saya diam.
dengan abang saya pun tak cakap.
buat apa dia nak sibok kacau kan.
rumah pulak langsung takde makanan.
tapi beras ada.
hari pertama puasa kat rumah.
sahur masak nasi.
gaul dengan planta.
makan.
planta ada plak kan.
bawang, cili sume takde.
hantam la.
buka pun sama.
tv langsung tak tengok.
luar langsung tak jengok.
duduk dalam bilik.
tidur.baca buku.makan.solat.baca quran.
waktu susah ingat tuhan.
usai solat baca kitab.
baru nak ingat tuhan kan.
lenny..lenny..
abang saya suruh call mama.
minta duit.
kesian tengok saya takde makanan.
dia tak kesah.
dia dah biasa.
saya diam.
taknak.
malu kat mama.
mama suruh balik kedah.
taknak.
konon boleh hidup sendiri.
tu pun cuti sem je.
segan la.
asyik2 minta duit kat mama.
memang la saya tak kerja lagi.
tapi taknak la.
semua minta kat mama.
mama nak minta kat sape?
dia bukan keje lagi.
pencen.
dia pun cuma minta kat tuhan.
mane ada sumber lain.
duit MARA tak masuk lagi mase tu.
saya tahan je.
ada 1 hari jiran depan bagi lauk.
masak lemak cili padi.
wuuhuu.
sedap.
buka makan tu.
nikmat.
tapi malam tu jugak.
muntah.
semua keluar.
ceh..
abang saya tengok muntah.
dia marah jiran depan.
dia kata orang kalau bagi jangan yang sendiri dah taknak.
dah tak boleh nak makan.
ohh.
basi rupanya.
saya bukan perasan.
lapar.
lama tak tengok makanan warna.
bukan salah jiran tu pun.
dia memang baik.
selalu hantar lauk.
tak perasan kot dah basi.
dia taknak bazir.
abang saya pun tak salah.
entah hari keberapa.
demam pulak dah.
terbaring je dalam bilik.
makanan masih yang same.
tapi ada satu kali tu.
kawan abang saya belanja.
dia beli lauk.
pastu abang saya suruh makan tuk berbuka.
lauk tak sedap.
tak macam mama masak.
dah macam tu pun nak mengeluh.
aish..
tibalah hari duit MARA masuk.
lega.
pagi2 siap.
demam2 naik bas.
mula2 pegi nilai.
keluar duit.
pastu gembira sangat.
salah naik bas.
nak gi seremban.
terambik bas ikut jalan sepang.
bapak jauh.
duduk je la dalam bas.
nanti sampai gak.
lepas tu beli macam2.
stok makanan mentah.
balik cuba nak masak.
mula2 potong ayam.
punya lah susah nak mampos.
lama juga dalam bilik air.
kat luar nanti kucing kacau.
ah. teringat.
makanan kucing sentiasa ada.
smartheart.
memang smart.
lame2 gave up.
benci ayam.
suruh abang saya potong kan.
memang dia yang potong pun.
masak ayam goreng.
tu je pun tau masak.
pernah cuba masak asam pedas.
ajal siap datang dapur bagi tips.
sebelum balik siap petua macam2.
yakin diri.
mesti jadi.
alih2 langsung tak macam asam pedas.
macam ikan masak berlada.
tapi berkuah macam asam pedas.
rasa.
lagilah.
kuah langsung tak boleh makan.
ikan dah la banyak.
ikan je la makan.
sebaik ikan masak.
dah malas nak masak susah2.
simple sudah.
goreng pun sodap.
masa kecik pernah gak.
masak sayur letak milo.
ingat sedap.
unik.
rasa?
sayur rasa milo.
dah 6 ramadhan.
saya baru 4 hari puasa.
2 hari tidak.
semalam makan zinger burger.
hari ni belum tahu lagi.
mungkin mcd pulak.
tapi duit ada 15 je.
kalau 10 bayar kelab.
tinggal 5.
mana cukup.
orang kata duit kena tinggal sikit dalam purse.
tak boleh kering langsung.
tak elok atau apa ntah.
mama mane pernah cakap.
cuma 2 minggu lepas je baru dia nak ikut kata orang.
sebelum ni kami hidup ikut kata sendiri.
ye ke?
mana saya tahu.
saya budak lagi.
mama selalu cakap.
"kau tak tahu apa2"
betul la tu.
saya tak tahu apa2.
saya hingusan.
makan pun harap mama masak.
baju pun harap mama basuh.
mama pula.
dia cuma harap saya dapat hidup dengan baik.
dan hidup dengan redha tuhan.
saya kata kalau mama redha tuhan mesti redha.
tapi mama cakap kalau tak ibadat tetap tuhan marah.
mama cakap islam bukan pada nama.
abang saya cakap islam bukan sebab family ni islam.
"kau cari sendiri tuhan kau"
"jangan islam sebab kau lahir islam"
dia dulu banyak kali ceramah.
tapi untuk kami-kami sahaja.
ada sekali dia sapu rumah.
kalau ikut kajian, dia adalah orang yang paling selalu menyapu
dia rajin dari saya yang perempuan dan 2 lagi abang saya
oh sambung cerita.
dia jumpa hasil sapuan di bawah tikar.
apa lagi bising la.
kalau ikut kajian juga, dia adalah lelaki yang kuat berleter.
itu pun kalau high.
ok sambung balik.
maka keluarlah mutiara kata dari dia.
"ini lah contoh orang2 munafik"
"tau tak orang munafik tempatnya adalah yang paling bawah sekali dalam neraka nanti"
"paling bawah"
"entah2 orang kafir pun kat atas"
saya pandang kiri kanan.
ala..saya seorang dalam rumah.
agaknya dia tuju kata2 hikmat kat saya la kan.
sape lagi.
saya pun cuba la membelek sejarah.
seingat saya memang tak pernah sapu masuk bawah tikar.
betul.
memang tak pernah.
tapi saya diam je.
sebab saya dan dia punya hubungan yang macam itu.
hubungan senyap.
dia cakap saya diam.
dia tanya saya jawab.
sepatah.
jawab yang ditanya sahaja.
info sampingan susah nak ditokok tambah.
sejak kecil.
sejak saya pandai jadi pendiam.
sejak saya kenal dunia.
maksud saya dunia kami yang sebenarnya.
saya bukan anak depresi.
bukan.
saya tak punya tekanan sampai ganggu hidup normal.
tapi realiti yang bentuk saya yang sekarang ini.
jadi sebenarnya adalah sedikit impak.
kan?
entah.
saya adalah mangsa.
haha.
ye ke?
apakah itu cubaan lari dari masalah?
mana la saya tau.
berapa kali nak cakap.
saya hidup je.
mungkin kau yang mangsa.
pastu salah kan orang.
alamak.
sudah berbaur sinis.
tak suka la macam ni.
saya suka terus je.
sentuh diri sendiri je.
sebab hidup sendiri pun asyik salah langkah.
macam mana nak betul kan orang lain.
jadi jangan sibuk hal orang luar.
ala..saya tak suka la.
nak berhenti kat sini.
nak mula sekali lagi.
dengan seputih mungkin.
dah.
jangan cuba nak main teka teki.
nanti kudung.
padan muka.
bye.

Monday, August 24, 2009

asar tadi, saya tidak lagi tersasul nama dia seperti biasa.
lidah kian lancar untuk menyebut yang selepasnya.
alhamdulillah..
cuma mama.
baru 2 hari semalam.
terpanggil dia lagi.
sumtimes, love isnt firework. love comes softly.

haha..ketawakan diri.

saya tak punya apa2. untuk mampu memberi sesuatu.

kalau rasa, saya punya sedikit.

kerana selebihnya, telah saya berikan.

pada kewujudan yang membunuh hati.

sedikit masa lalu.

tapi, orang kata kasih itu lebih luas dari tafsiran manusia.

orang kata, manusia memandang enteng kebesaran hati sendiri.

em..jadi perlu nekad kan?

kalau mahu bereksperimen dengan hati..

Wednesday, August 19, 2009

apakah waktu yg kita lalui sekarang adalah benar seperti yang kita tahu?

atau sebenarnya hidup ini adalah recap amal perbuatan di hadapan allah?

Friday, August 14, 2009

sekali lagi

cereka tolol kau

mengulit malam ku

dan kali ini

aku mengaku kalah

aliff, laam, miim.

Tuesday, August 11, 2009

mari kita robek hati bangsa
dengan keris tamingsari
biar darah putih mahsuri memancut keluar
biar jebat mengamuk lagi di istana
mari kalian
ikuti aku pahlawan perkasa


video
tuhan itu dekat


sangat dekat.

aku masih menari
dan terus terkinja lagi
kan ini untuk kamu
kenapa?
benci?
tunggu..
jangan pergi dulu..
aku punya yang lain
mana tahu..
kalau2 kamu suka salah satu..
hee..cuma boleh ketawa dalam hati
ini aku
persembahan paling tulus
untuk kamu
yang membunuh masa depanku
huh..bagaimana rasanya aku?
bagaimana?
sehingga hari ini, 2 kittens saya telah mati.

kemudian tambah lagi 4 kittens yg mana 1 adalah kucing homeless.

saya dah lama x bermimpi sesuatu yang significant..

x banyak yang berubah dalam hidup kecuali masa

Monday, August 10, 2009

jika syurga dan neraka tak pernah ada

masihkah aku kan bersujud pada nya?

Wednesday, August 5, 2009

no, shes not living in denial. i was wrong.

she is at the point of her life where she can use a happy ending.

maybe some nicely cut, well done scenes. after all these years...

it is time for her to harvest.

recycled 2

this is a declaration of guilt. i am a girl with intimacy issue. u see, since the age of 4, i started to learn to live in a world where my father didnt. i mean, doesnt. i mean, i dont know..

mother wasnt much of a help either. i think shes living in denial. my judgment is based on the fact that she didnt like to talk about him. if i made her talk, she didnt open up that much. short and always ended up with a sigh. maybe she missed him. i miss him. i got it.

we didnt talk about it. we dealt with the loss in our own ways. we were fine, i assumed.

but..now, i think silence is overrated. in this family, silence means anger. anger that we keep to ourselves. unhappiness that we hide.

it's been way too long. it was years back. and i dont know if it is time to move on. or we moved on, arent we?

it's not about the loss. it is about life after the loss. how my brothers are who they are? how i come to this place? how my mother is who she is today and god knows, what she's been through? i am her hope, she keeps telling me this. brothers, huh..they are junkies. wrecked and miserable.

i am a girl with intimacy issue. i re-admit. am writing this to share feelings with people. wont talk to friends. sumtimes i try to let people in. just that it is so hard that i'll shut the door at the end of the day.

still, theres so much in me that i wanna spill out in this piece. but, im afraid that people would notice the broken pieces. that im pretending to live a happy life.

well...i am just a wrecked.

this is me trying to put blame on him.

this is me trying to seek forgiveness from him.

this is me trying to move on.

recycled 1

dulu:

bosan.
jobless.
unemployed.
useless.
broke. dead broke.
i do what i do best. do nothing. am good at it. a pro.
am so tensed up. it's hard. being an adult. it means responsibility. and responsibility sucks!
pinjam kata grey "we are adults. when did that happen?"

i think, it's karma. similar, in no way. adults are sick. i mean, i am sick.

anyways, mother tends to worry too much just about everything. they make u think that u wanna do things that u dont actually wanna. they possess u to think like them. these people are pros. but they are mothers, u cant escape them.

kini:

got a job. lost it. got another 1. working on losing it too. adut.. huh?

edit hari ni:

got a new job. i thought i'll like it. but, the thing is, i dont have any job here. it's been almost a month.
they say this is normal. they are recruiting 5 more.
i say, u adults are sick!

Monday, August 3, 2009

kalau perlu kamu tahu nama kucing2 saya:
  1. kenshin himura
  2. kaoru kamiya
  3. tachibana
  4. sanosuke sagara
  5. shiro
  6. minyo
  7. kiki
  8. kiko
  9. pondan / dengkoi
  10. keledek
  11. kentang
  12. makoto shishio
  13. tachibana junior
  14. ciku
  15. kecik (belang)
  16. kecik

entah la. ada yang lupe. tambah lagi 6 kittens yang takde nama.

itu pun, kalau perlu kamu tahu..

angin cuma diam
biar deru ombak silih menggila
dia terusan berdiam
walaupun hiba dan pilu silih menggila

cuma tasbih ligat di jari
cuma lidah lancar menyanyi

tetap air mata mahu sembunyi
tetap senyuman mahu selari

aku bisu di sudut pemerhati
membiar dia berperang sendiri
aku tahu dia wanita besi
tak akan terkulai di medan sendiri