Wednesday, September 8, 2010

selama hidup saya sehingga hari ini, saya tak pernah minta maaf pada mama pada pagi raya. tidak pernah walau sekali pun.
mungkin aidilfitri pada kali ini, insyallah..

sering, ketika mama sedang lena, saya akan mengamati dia. sekadar untuk memastikan dia bernafas. itu sahaja.

itu 2 rahsia untuk hari ini.

kali ini saya takde baju raya. tapi ini bukan rahsia.

entah beberapa tahun lepas, saya terlihat scene yang sangat kekal di hati hingga hari ini. pakaiannya lusuh, seluar dan baju blaus seperti telah banyak kali disarung ke badan. saya mengagak pakaian itu adalah yang terbaik kepunyaan dia untuk event2 penting. tudungnya menutup kepala tapi tidak leher. wanita itu berdiri di kaunter merenung anak patung beruang yang tersusun di belakang kaunter. mulanya dia membelek patung yang besar. seketika kemudian, dia minta ditunjukkan yang lebih kecil pula. senyum tak pernah lekang dari wajah yang persis wanita cina ini. akhirnya dia membeli patung kecil itu. dan di tangannya ada seuncang penuh berisi syiling. dia menaburkan di kaunter dan mula mengira. satu persatu. setelah patung beruang putih itu bertukar tangan, dia tersenyum lebih lebar. puas mungkin. terbayang wajah bakal penerima mungkin. mungkin itu yang namanya bahagia. saya harap yang menerimanya akan lebih merasa bahagia nanti.

cerita hari ini akan lebih random lagi sebab ofis sangat bosan.

No comments: