Friday, May 7, 2010

dia bukan seorang yang mudah lupa. bagaimana mungkin luntur nista dari kesat kata-kata yang lahir dari anak sedarah sedaging. setiap hari yang bersalut di tubuhnya adalah pakaian bonda. setiap hari yang bersapa di hatinya adalah rawan pecinta. pagi ini dia minta untuk dijabat tangannya. saya turutkan semua sambil tertawa kerana ini bukan rutin harian sebelum melangkah keluar dari rumah. saya akurkan permintaannya kerana sudah beberapa malam tubuh badannya tidak seperti norma.
"terngiang-ngiang lagi apa yang dia cakap. setiap kali mama duduk, makan, sembahyang.."
apa sebetulnya wajar dia melupakan ini - "aku ni keluar dari lubang babi agaknya"
atau buat-buat lupa pada ini - "macam inilah jadinya kalau keluar dari perut anjing"
saya hanya menjamah jujur segala macam riak yang terlukis pada mata dan wajah dia yang kempunan kasih benih sendiri.

semua yang masih punya ibu - selagi berbakti pada mereka, selama itulah rahmat dan berkat tuhan akrab bersama.

selamat hari ibu.

1 comment:

alia kha. said...

lenny.aku nak suruh orang recite sajak kau bole.au berbakat menulis.tahap aku cemburu.