Thursday, October 28, 2010

saat ini, jantungnya berdegup laju. tiba-tiba ada taufan bertiup dingin. tiba-tiba semua orang berlari tinggalkan perkarangan itu. tiba-tiba kipas di siling jatuh menghempap kepala orang-orang. imaginari bermula lagi. lagi dia tak betah menunggu. sekejap kaki kiri di atas. sekejap kaki kanan di atas. silanya berubah-ubah.

mahu kembali pada nyata, pandangan diliarkan. dia pandang mereka seperti tidak percaya. atau mereka pandang dia seperti tidak percaya. selang masa pandangan mereka dan dia, dia melarikan matanya pada kedua belah tapak tangan sendiri. yang kanan, ada 3 garis di atasnya. ah..baru dia teringat kisah 3 garis itu. hampir saja garisan itu halimunan selama ini.

tiba-tiba, dia perasan satu huluran tangan melayang-layang di udara. di antara lututnya dan lutut lelaki di depannya, ada tangan berterbangan minta di sambut. antara percaya dan tidak percaya, dia menyambar tangan itu. seperti tak mahu ia terbang jauh dan hilang terus.

dan di denting masa ini, ketika tangan mereka bertautan, ketika tapak tangan mereka bersentuhan, dia dapat rasakan 3 garis di tapak tangannya timbul. dia merasakan kewujudan 3 garis yang hampir halimunan itu tanpa perlu melihat seperti selalu.

kali ini, imaginarinya datang lagi. dia di atas padang hijau yang luas. ada lelaki tadi. sedang mewarnakan pelangi di hujung padang. tapi pelangi itu cuma terbentuk dengan 3 garis sahaja. tanpa warna. lelaki tadi memanjat awan, melompat di antara yang mendung dan yang cerah. mencari-cari ceruk paling damai untuk dia mewarna pelangi.

bunyi klik kamera menghantarnya pulang ke nyata. dan dengan senyuman paling manis, dia kata pada lelaki tadi. terima kasih. awak dah warnakan 3 garis di hati saya.

Monday, October 18, 2010

gile blog ni emo nak mampos. padahal aku ok je. gile ahh..

Friday, October 15, 2010

apakah yang sifatnya jujur itu harus bertelanjang di hadapanmu tanpa silu?
apakah yang perinya sulit itu harus bersembunyi daripadamu tanpa ragu?
celikkan mata dan hati. seperti mana aku telah bersedia untuk berkongsi.
pujuk lembut akalmu biar nanti imaji fikiran tak menyergah membuta tuli.
dan aku akan dengan perlahan mempersilakan kalian masuk melalui pintu hadapan.
dan mungkin dengan rela membiar semua bermalasan di ruang tamu.
memang sejarah ini yang menzahirkan aku. maka layaknya sejarah ini bukan untuk disulitkan. kerana aku wajar dinilai tanpa prejudis dengan semua sejarah yang tercipta.

Thursday, October 14, 2010

dunia dan setiap isinya.

Friday, October 8, 2010



rumah terbuka lagi.



kami dapat tempat ke-2.

mungkin sebab dia..


hi, nama saya Pixel.

Thursday, October 7, 2010



alia bongok.

Friday, October 1, 2010

sumber: http://www.saifulislam.com

Schadenfreude: Menikmati Sebuah Rakaman Penderitaan

“Tengok ni. Ish… ngeri sungguh!” kata Abu.

“Pergh… sampai patah dua pinggang dia. Mesti mati punya tu!” ulas Ali pula.

“Aku pernah tengok accident lebih kurang macam ni. Memang termuntah aku dibuatnya” Ali menyambung cerita.

Mereka berdua tercegat di hadapan skrin komputer menonton klip video yang memaparkan imej seorang lelaki yang badannya terlipat dua dan berlumuran darah kerana digilis sebuah lori besar. Pemandangan yang sepatutnya amat mengerikan itu, tanpa disedari berubah menjadi satu bentuk keseronokan dan kepuasan hingga tanpa bertangguh, Abu segera menekan butang share di rangkaian halaman sosial Facebook beliau agar pemandangan ngeri itu boleh ditonton oleh orang lain pula.

Tabiat ini juga membabitkan foto-foto anak kecil di Palestin yang hilang separuh kepala akibat letupan bom, atau imej wanita di sebuah negara direjam dengan batu bata hingga berkecai muka dan kepalanya. Siri ini berterusan tanpa henti.

Ada garis pemisah yang halus di antara sisi baik keadaan ini, dengan sisi buruknya. Ramai di kalangan pengguna internet menyebarkan foto dan klip video seperti ini dengan tanggapan bahawa ia adalah materi yang berkesan untuk menimbulkan kesedaran.

Ingat mati.

Bersyukur dengan keselamatan.

Mengambil iktibar.

Bertaubat.

Semua itu mewarnai lapisan pertama motif mengapa mereka gemar kepada bahan-bahan yang mengerikan seperti ini.

Tetapi ketika mana perbuatan menonton dan menyebar bahan sebegini berubah menjadi seperti suatu ketagihan, ia bukan lagi sebuah keprihatinan. Sebaliknya ia berubah menjadi penyakit mental!

‘Keinsafan’ yang dirasai itu bukan lagi sebuah keinsafan, sebaliknya kepuasan luar biasa, hasil melihat dan mengulang lihat foto serta imej yang ngeri itu.

REGARDING THE PAIN OF OTHERS: SUSAN SONTAG

Lambakan foto peperangan ini mengingatkan kita kepada sebuah buku yang secara khusus membincangkan tentang implikasinya terhadap jiwa manusia. Susan Sontag (1933 – 2004), di dalam bukunya, Regarding the Pain of Others meneliti secara terpeinci berkenaan dengan peranan yang dimain serta ditinggalkan oleh foto kepada jiwa dan moral manusia.

Fotografi yang kini menjadi sesuatu yang boleh dilakukan dan dinikmati hasilnya oleh sesiapa sahaja, telah membentuk satu kod visual yang baru. Di satu ketika, manusia menghadkan hak dirinya untuk melihat apa yang hanya bersangkutan dengan dirinya, lambakan foto semasa telah mengubah itu kepada suatu tanggapan bahawa setiap kita boleh berasa mahu dan berhak untuk menatap hampir apa sahaja yang boleh divisualkan di dalam bentuk foto. Ini merupakan satu set pemikiran yang baru, yang mungkin kita sendiri tidak sedar akan kewujudannya setiap kali kita berada di atas talian (online).

Fotografi daripada satu sudut yang lain, membantu kita di dalam proses pendidikan. Ia membantu kita meluaskan penglihatan ke masa silam dan mencapah realiti semasa, sedangkan tanpa foto hanya segelintir sahaja di kalangan kita yang tahu bagaimanakah yang dikatakan Piramid di sebuah negara bernama Mesir.

Namun, apa yang paling menjadi tumpuan kebimbangan kita adalah sentuhan tentang PEMBIUSAN FOTO.

Lambakan foto kejam berkaitan dengan peperangan, pembunuhan atau kemalangan telah membunuh sensitiviti para penatap. Desensitization yang berlaku itu memberikan kesan yang amat buruk kepada jiwa manusia. Sontag sendiri bercerita tentang pengalaman dirinya berkenaan hal ini.

Dirinya sebagai seorang remaja, pengalaman melihat imej-imej Holocaust Camps, mencetuskan sesuatu yang membimbangkan. Katanya, “when I looked at those photographs something broke… something went dead, something is still crying.” Entah di mana kebaikannya bagi seorang remaja untuk beliau mengakses imej-imej tersebut tanpa pengetahuan dan kematangan yang sebenar di dalam memahami apakah Holocaust itu sendiri. Apa yang pasti, imej-imej itu menjadi seperti bius, meninggalkan rasa lumpuh dan kebas pada jiwa hingga hilang sensitiviti terhadap REALITI. Images anesthetize dan akses tanpa had, adalah implikasi negatif daripada lambakan foto sadistik ini.

ASHAAB AL-UKHDOOD DAN SCHADENFREUDE

Kisah Ashaab al-Ukhdood amat menyayat hati.

Pemerintah yang zalim, berasa amat tergugat dengan keimanan yang dijulang oleh seorang remaja, telah mencetuskan fenomena apabila kematiannya akibat pembunuhan yang beliau sendiri ajarkan kepada pihak pemerintah itu, menyebabkan masyarakat berpaling daripada mentaati raja kepada mengimani Tauhid Allah Subhanahu wa Ta’aala.

Ikhtiar akhir… mereka dibunuh.

Pembunuhan beramai-ramai itu pula dibuat dalam bentuk yang paling kejam.

Sebuah parit besar disediakan. Api yang marak dinyalakan. Orang-orang yang beriman dicampak atau dipaksa terjun ke dalam kemarakan api itu. Termasuk kanak-kanak dan bayi yang belum mengerti.

Bagaimanakah jika pemandangan ini diimejkan?

Sebelum soalan itu dijawab, ayuh kita lihat bagaimanakah Allah Subhanahu wa Ta’aala membentangkan kisah ini:

“Celakalah kaum yang menggali parit itu. Parit yang penuh dengan api yang dinyalakan itu. (Mereka itu dilaknat) tatkala kejadian (yang mengerikan) itu mereka duduk mengelilinginya. Mereka itu, perbuatan kejam yang mereka lakukan terhadap orang-orang yang beriman… disaksikan (dengan kepuasan). Dan tidaklah mereka melakukan sedemikian rupa melainkan kerana dendam mereka hanya kerana kaum tersebut beriman kepada Allah yang Maha Perkasa lagi Maha Terpuji” [al-Burooj 85: 4-8]

Jiwa penjenayah itu berada di kemuncak kejam.

Mereka bukan sahaja membunuh kaum yang beriman itu dengan membakarnya, malah mereka duduk di keliling parit berapi, menikmati pemandangan yang sangat kejam itu. Jiwa manusia apakah ini? Manusiakah mereka?

Tingkah laku yang amat buruk ini boleh difahami sebagai fenomena Schadenfreude. Ia adalah perkataan yang berasal daripada Bahasa Jerman yang memberikan maksud, KEPUASAN YANG DINIKMATI DARIPADA PENDERITAAN ORANG LAIN.

Ia adalah suatu kecacatan jiwa yang amat luar biasa. Menonton atau menyaksikan pemandangan-pemandangan ngeri, sama ada secara realiti, video atau foto, telah dikaji pada tahun 2009 dan hasilnya memperlihatkan bagaimana perbuatan tersebut telah mengaktifkan anterior cingulate cortex di dalam otak, iaitu bahagian yang turut berfungsi sebagai pusat penganugerahan otak. Timbul rasa nikmat, puas bersama rembesan oxytocin [Simone G. Shamay-Tsoorya, et. al., "Intranasal Administration of Oxytocin Increases Envy and Schadenfreude (Gloating)," Biological Psychiatry, Volume 66 Issue 9, Pages 864–870 (1 November 2009)].

Jangan tertipu dengan fungsi foto.

Pendedahan yang asalnya bermaksud mahu mencetuskan kesedaran, berubah menjadi pembiusan jiwa yang mematikan sensitiviti.

Adakah anda membaca berita dengan hanya menatap slide BERITA BERGAMBAR? Anda sentiasa tertarik pada imej darah, kecederaan, kesakitan, penderaan, pembunuhan dan kematian? Adakah anda mendapat tabiat suka menghantar gambar-gambar sadistik itu melalui emel ke kenalan dan bukan kenalan? Adakah ada mempunyai tabiat gemar mengedit gambar-gambar anak Palestin yang cedera parah dan terbunuh, lalu menghasilkan poster tanpa disuruh?

Tanyalah kepada diri.

Pada usia 35 tahun, saya menganalisa diri, sejauh manakah kemudahan liputan dan foto kekejaman peperangan di Palestin, kemalangan di jalanraya Malaysia, menambah TINDAKAN saya seperti yang sepatutnya.

Atau segala-galanya berubah menjadi BIASA?