Thursday, January 7, 2010

jangan hidup dengan masa lampau. tapi kalau masa lampau itu juga adalah masa sekarang bagaimana? mama langsung tidak dapat tidur malam tadi. memang payah rupanya hidup dengan orang yang punya masalah kemurungan. walaupun dibantu dengan dadah approval dari doktor. rumah akan jadi kelam kabut. kadangkala ketika mama hilang sabar dia akan ucap ini - lebih elok mati..tak tertanggung dah semua ni..
tapi saya pula hari itu berdoa untuk orang lain yang mati bukan mama. saya berdoa sekeras-kerasnya semoga tuhan segerakan ajalnya..
salah kah kalau saya pilih itu kerana wujudnya dia pun memudaratkan orang lain. dari segi segalanya. lengkap.
tapi apa yang saya tahu tentang masa depan. tuhan lebih mengetahui kiranya panjang umur dia dan dapat dimanfaatkan untuk menghapus dosa. atau pun pendek umur dia untuk memelihara beban dosanya agar tidak ia semakin menggunung.
alah..semua manusia pun punya dosa. pilihan-pilihan saya ini cuma untuk setiap moment-moment yang berlalu dan perasaan waktu itu. jangan menghukum dulu kerana saya tak punya prinsip apa pun dalam hidup.

No comments: